توصیه های آتش نشانی

خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال

پیش گفتار

آتش سوزی هرساله جان افراد بسیاری را مورد تهدید قرار می دهد؛ بروز این رخداد در هر مکانی از ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنایع، کارگاه ها، کارخانه ها و غیره محتمل بوده که اقدامات لازم ایمنی، در کلیه ی اماکن ذکر شده ضروری می باشد. از جمله تجهیزات ایمنی و مناسب اطفا حریق، انواع خاموش کننده ها هستند که متناسب با نوع آتش کاربرد دارند. بدین مفهوم که منشا هر نوع آتش با دیگری متفاوت بوده و بایستی با توجه به این موضوع، از تجهیزات اطفا و مهار استفاده کرد. یکی از انواع آتش سوزی ها ناشی از فلزات قابل احتراق است که سبب بروز خسارات زیادی می شود. در واقع این فلزات به دلیل شرایط خاص ماهیتی، در برابر حرارت آسیب پذیر هستند و به سهولت آتش می گیرند. آشنایی با خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال به شما کمک می کند تا در صورت رخداد حادثه به خوبی آن را کنترل نمایید و از جان و مال خود و عزیزانتان محافظت نمایید؛ در این مقاله به شرح این موضوع خواهیم پرداخت با ابزار ایمنی  همراه باشید.

 

 

کننده مناسب فلزات قابل اشتعال - خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال

طبقه بندی انواع آتش

دلیل ایجاد هر آتش سوزی با دیگری متفاوت بوده و اولین قدم برای اطفا صحیح و استفاده از خاموش کننده ها، شناخت طبقه بندی انواع آتش می باشد.

  • آتش سوزی ناشی از سوختن مواد جامد و خشک همچون چوب، پارچه، کاغذ و پلاستیک با نام کلاس A معرفی می شود.
  • آتش سوزی ناشی از سوختن مایعات قابل احتراق مانند بنزین، نفت و الکل با نام کلاس B شناخته می شود.
  • آتش سوزی حاصل از احتراق گازهای قابل اشتعال همانند متان و بوتان را با نام کلاس C معرفی می نمایند.
  • احتراق ناشی از فلزات قابل اشتعال همچون آلومینیوم و منیزیم و سدیم با نماد کلاس D شناخته می شود.
  • آتش سوزی ناشی از سوختن تجهیزات الکتریکی و برق به نام کلاس E معرفی می شود.
  • احتراق با منشا روغن های پخت و پز تحت عنوان کلاس F معرفی می شود.
حتما بخوانید:  استانداردهای لباس آتش نشانی ویژگی های مهم

 

 

انواع خاموش کننده آتش

خاموش کننده ها که عموما با نام کپسول آتش نشانی شناخته می شوند دستگاهی ضروری و ایمن هستند که استفاده از آنها به سهولت توسط هر شخصی میسر می باشد و به دلیل برخورداری از قیمت مناسب، قابلیت نصب در کلیه ی اماکن را دارند. کپسول آتش نشانی برای اطفا حریق تا پیش از رسیدن نیروهای آتش نشان به محل، مناسب بوده و در وزن های مختلفی عرضه می گردد. محتویات داخل این کپسول ها با یکدیگر متفاوت است و علت آن، امکان استفاده از کپسول مناسب جهت اطفای هر نوع حریق با منشا ویژه خود است. از نظر ظاهری، کپسول آتش نشانی مخزنی استوانه ای شکل به رنگ قرمز می باشد که با مواد مخصوصی تحت فشار پر شده است. کپسول آب و گاز، کپسول کربن دی اکسید، کپسول پودر و گاز، کپسول فوم و کپسول بیوورسال از انواع مدل های این دستگاه هستند که هر کدام از لحاظ محتویات متفاوت می باشند. کپسول آتش نشانی آبی، حاوی آب و گاز است و در واقع جهت تامین فشار، از گاز CO2 در داخل یک کارتریج استفاده شده است. کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید صرفا از گاز CO2 تشکیل شده است. کپسول پودر و گاز، حاوی ماده شیمیایی خشک چند منظوره است که با فشار گاز خارج می شود. کپسول فوم، متشکل از فوم و آب است که این ماده غیر سمی می باشد. کپسول آتش نشانی بیوورسال نوعی محصول سازگار با محیط زیست است که به صورت کنسانتره فرموله و به وسیله آب رقیق شده است تا از قابلیت محصور کردن هیدروکربن ها برخوردار شود.

حتما بخوانید:  کاربرد کپسول آتش نشانی co2

 

 

خاموش کننده آتش  - خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال

بهترین خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال

نقطه استعال به پایین‌ترین درجه دمایی گفته می شود که در آن، ماده شروع به احتراق و ساطع کردن بخار می نماید. برای تمامی عناصر و مواد موجود در طبیعت، میزان اشتعال پذیری مورد بررسی قرار گرفته است و بنابر نتیجه ی تحقیقات، بسیاری از فلزات به شدت احتراق پذیر هستند و این مسئله بدان معناست که این فلزات با قرارگیری در معرض گرمای کمی، محترق شده و آتش  می گیرند. آتش سوزی فلزات قابل اشتعال همانطور که پیش از اسین هم بدان اشاره شد، در کلاس D طبقه بندی انواع حریق قرار می گیرد که می تواند سبب بروز خسارات بسیار زیادی شود. فلزاتی همچون آلومینیوم، سدیم، پتاسیم، لیتیوم، اورانیوم، تیتانیوم وکلسیم از جمله موادی هستند که به سرعت آتش می گیرند و نیاز به کپسول یا خاموش کننده مناسب خواهید داشت. از میان انواع کپسول های آتش نشانی ذکر شده، خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال نوع پودر و گاز است. کپسول آتش نشانی پودر خشک بهترین راهکار برای اطفای حریق ناشی از سوختن فلزات است که سبب می شود حرارت حریق، کاهش یابد و ماده سوختی که همان فلز است از آتش جدا شود. کپسول آتش نشانی پودر و گاز همچنین با خفه کردن آتش از طریق قطع اکسیژن، تاثیر مستقیمی بر مهار حریق خواهد داشت. محتویات موجود در خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال، گرافیت پودری یا پودر کلرید سدیم است که سبب اطفا شعله های آتش می شود. لازم بذکر است که به هیچ عنوان از کپسول های آتش نشانی حاوی آب و مواد مرطوب جهت خاموش کردن حریق ناشی از سوختن فلزات استفاده نکنید زیرا آب در مقابل فلزات به عناصر تشکیل دهنده خود تجزیه می شود که در نتیجه هیدروژن و اکسیژن آن، هردو سبب شدت یافتن آتش سوزی خواهند شد.

حتما بخوانید:  تفاوت کپسول های آتش‌نشانی با یکدیگر چیست؟

 

 

سخن پایانی

بهترین خاموش کننده مناسب فلزات قابل اشتعال، کپسول های حاوی مواد خشک پودری هستند که نه تنها با فلزات واکنش نمی دهند بلکه بر سرعت اطفا حریق می افزایند تا از بروز حوادث در مقیاس بزرگتر به ویژه در کارخانه ها، صنایع و کارگاه ها جلوگیری شود. کپسول آتش نشانی کلاس D به طور ویژه برای اطفای چنین آتش سوزی تولید و عرضه شده است. امیدواریم از مطالعه نکات ذکر شده در این نوشتار بهره کافی را برده باشید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *