توصیه های آتش نشانی

راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی

پیش گفتار

آتش سوزی یکی از حوادث زیان بار و خطرناک است که جان و مال انسان ها را مورد تهدید قرار می دهد. در همین راستا، مرکزی به نام سازمان اتش نشانی در کشورهای مختلف تاسیس گردیده است که ایستگاه هایی را در سطح شهرها جهت خدمت رسانی به مردم هنگام وقوع حریق، برقرار کرده است. آتش نشانان به عنوان امدادگرانی تلقی می شوند که جهت خاموش کردن حریق به منطقه مورد نظر اعزام می شوند و جهت انجام این کار، به تجهیزات ویژه ای نیاز دارند. در حقیقت علاوه بر تجهیزات آتش نشانی که برای مهار حریق نیاز دارند، بایستی از لباس آتش نشانی مناسب برای ورود به آتش و قرار گرفتن در معرض گرما جهت نجات جان افراد نیز برخوردار باشند تا دچار صدمه و آسیب نشوند. امروزه با توجه به پیشرفت های روزافزون در حیطه علم در راستای بهبود خدمات به مردم، لباس های ویژه آتش نشانان ابداع گردیده است که نسبت به قبل بسیار پیشرفته تر و ایمن تر شده اند. در این مطلب راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی را با شما در میان خواهیم گذاشت و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله کاربردی با ما همراه باشید.

 

 

انواع لباس آتش نشانی

از دیرباز تجهیزات متنوع آتش نشانی و لباس های عملیاتی مختلفی تولید شده اند که روز به روز تکامل یافته اند. آتش نشانان علاوه بر داشتن مهارت کافی بایستی به لوازم استاندارد و لباس عملیاتی ایمن نیز مجهز باشند زیرا در صورت عدم وجود این تجهیزات هنگام خاموش کردن حریق، خطرات جانی برای آتش نشانان رخ خواهد داد. نخستین موردی که در راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی مورد توجه قرار می گیرد، تعریف این محصول می باشد؛ لباس آتش نشانی یک لباس کار مخصوص است که نقش حفاظتی و ایمنی را برای آتش نشانان ایفا می کند تا در زمان انجام عملیات اطفا حریق، دچار سوختگی یا مرگ نشوند. این لباس از استانداردهای انجمن ملی حفاظت در برابر آتش برخوردار است و باید تاییدیه های مربوط به این سازمان را دریافت نماید. در کنار لباس آتش نشانی وجود لوازمی ایمن و ضد حریق همچون کلاه، دستکش و کفش نیز ضروری بوده تا عملیات اطفا به نحو احسن انجام گیرد.

حتما بخوانید:  استانداردهای لباس آتش نشانی ویژگی های مهم

 

لباس آتش نشانی - راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی

ویژگی های لباس آتش نشانی

لباس عملیاتی آتش نشانی از نظر ظاهری معمولا به صورت دو تکه متشکل از کت و شلوار می باشد. لباس ضد حریق آتش نشانی از مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما، سرما، آتش، بریدگی و ساییدگی برخوردار است؛ همچنین ویژگی هایی همچون نفوذ ناپذیر بودن در برابر مایعاتی همچون آب، بنزین، نفت و غیره را نیز داراست. حتی برخی از انواع لباس آتش نشانی به دلیل جنس خاص، افراد را در برابر مواد مذاب و انواع مواد شیمیایی محافظت می نمایند. دوخت این لباس عملیاتی بگونه ای است که دست و پاگیر نیست و در  عین حال مقاوم می باشد. از دیگر ویژگی های بارز این پوشش که جزو راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی می باشد، جنس پارچه ی بکار رفته در آن است که از انعطاف خوبی برخوردار است و با تعبیه جیب هایی روی آن، امکان کمک به حمل افرادآسیب دیده میسر می گردد. پارچه هایی که هم در برابر حریق با حرارت بسیار بالا مقاوم باشند و در عین حال از انعطاف خوبی برخوردار باشند با نام کولار و نومکس شناخته می شوند که علاوه بر میسر کردن امکان حرکت آتش نشانان از معابر تنگ و صعب العبور، سبک هستند. از دیگر ویژگی های لباس عملیاتی ویژه نیروهای آتش نشان، رنگ آن می باشد. این رنگ بگونه ای درنظر گرفته شده است که در اماکن تاریک و یا در صورت نشست خاکستر، دود یا گل و لای بر روی لباس فرم، همچنان آتش نشانان قابل رویت باشند؛ در حقیقت نوعی شب رنگ مخصوص بکار رفته است.

حتما بخوانید:  کپسول آتش نشانی آبی

 

 

بهترین لباس عملیاتی آتش نشانی

بدون شک هدف اصلی لباس آتش نشانی، جلوگیری از ورود حرارت به داخل بدن فرد می باشد که بنابر شرایط، محیط و میزان حرارت موجود به چند نوع مختلف تقسیم می شوند.

  • لباس عملیاتی تماس با حریق

اصلی ترین نوع پوشش آتش نشانان و مرسوم ترین آن، این نوع لباس است که همواره از ایستگاه آتش نشانی بر تن دارند و به صورت دو تکه است و هنگام رسیدن به مقصد با استفاده از تجهیزات اطفای حریق، اقدام به مهار آتش می نمایند. از جمله مواردی که به عنوان راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی مورد بررسی قرار می گیرد این است که از 5 لایه ساخته شده و ایمنی بالایی دارد. علاوه بر پوشش عملیاتی، آتش نشانان بایستی مجهز به کلاه، دستکش، پوشه کامل پا و کفش مخصوص باشند.

  • لباس عملیاتی ورود و عبور از حریق

این پوشش یکسره بوده و لایه خارجی آن از آلومینیوم، الیاف نسوز و فایرتکس ساخته شده است تا در برابر حرارت بسیار بالا، از افراد محافظت نماید.

  • لباس عملیاتی اماکن مرطوب با خطر برق گرفتگی

این نوع پوشش برای اماکنی که بخارات اسیدی، مایعات و خطر جریان الکتریسیته وجود دارد بسیار مناسب می باشد.جنس این لباس بگونه ای است که بدن افراد را از برق گرفتگی محافظت می کند و الکتریسته را به صورت ایمن به زمین انتقال می دهد.

 

 

دوام لباس آتش نشانی

لباس عملیاتی آتش نشانی استاندارد از دوام بسیار بالایی برخوردار است و از جان آتش نشانان به خوبی در برابر حرارت حریق محافظت می کند. همچنین این پوشش در برابر پارگی، سوختگی و شدت یافتن آتش سوزی نیز مقاوم است.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

 

راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی

اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به امکانات لباس عملیاتی آتش نشانی پیش از خرید بیندازیم بایستی عوامل مختلفی همچون کیفیت، جنس، طراحی و وزن را مورد ارزیابی قرار دهیم. یکی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی، توجه به رعایت اصول و استانداردهای معتبر جهانی در ساخت این لباس فرم است و به مراکزی که محصولات را با قیمت پایینی عرضه می نمایند اعتماد نکنید. مورد دوم جنس پارچه های بکار رفته است که بایستی از مرغوب ترین نوع باشد. ارگونومی و وزن لباس آتش نشانی نیز بسیار مهم  می باشد زیرا این لباس نباید هیچگونه فشاری به بدن فرد وارد کند و مانع از حرکات او نشود؛ همچنین وزن آن باید مناسب باشد تا انرژی مضاعفی را از آتش نشانان تلف نکند.

 

خرید لباس عملیاتی آتش نشانی - راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی

 

سخن پایانی

لباس عملیاتی آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز افراد هنگام اطفا حریق است که انتخاب و خرید آن نیاز به آگاهی و شناخت استانداردها دارد؛ این پوشش علاوه بر استحکام و مقاومت بایتسی از قابلیت تهویه زیاد نیز برخوردار باشد تا فرد در آن احساس راحتی داشته باشد و دچار سوختگی پوست نشود. در این مطلب نکات مهمی لباس فرم آتش نشانی و خرید آن مطرح گردید که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *