توصیه های آتش نشانی

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

یکی از اصلی ترین تجهیزات برای اطفا حریق، کپسول آتش نشانی می باشد در ادامه در مورد راهنمای خرید کپسول آتش نشانی که به عنوان خاموش‌ کننده‌ آتش قابل حمل دستی شناخته می شود. کپسول‌ آتش نشانی دارای مخزنی استوانه ای شکل فلزی است که با مواد اطفا کننده مختلفی پر شده است. این مواد، می توانند آب، کربن دی اکسید، فوم یا پودرهای شیمیایی باشند. هنگام مواجهه با حریق از طریق فشردن اهرمی که در بالای کپسول تعبیه شده است،

ماده خاموش کننده با فشار زیادی از مخزن خارج می گردد. وجود این محصول در کلیه ی اماکن همچون منازل مسکونی، ساختمان های تجاری و مغازه ها، کارخانه ها، کارگاه ها، انبارها، بیمارستان ها، مدارس، مساجد و حتی خودروها ضروری می باشد. چنانچه تمایل به آشنایی بیشتر با کپسول آتش نشانی دارید با ما همراه باشید تا شما را با راهنمای خرید کپسول آتش نشانی آشنا کنیم.

انواع کپسول آتش نشانی

انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی در طی زمان با توجه به نیاز افراد جهت اطفا حریق ها با منشا متفاوت، ایجاد شده اند. به عنوان مثال، برای اطفا حریق ناشی از شعله های آتش تجهیزات برقی و الکتریکی نمی توان از آب استفاده کرد بنابراین استفاده از هرگونه کپسول آتش نشانی حاوی آب مناسب نمی باشد و بایستی از کپسول دیگری با ترکیبات خاموش کننده ی ویژه، استفاده کرد که آسیبی به تجهیزات نرساند. در این بخش به معرفی کامل انواع کپسول های آتش نشانی خواهیم پرداخت.

  • کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول آتش نشانی آب و گاز تحت فشار، برای خاموش کردن حریق ناشی از سوختن مواد خشک همچون چوب، پارچه، کاغذ، فرش و مواردی از این قبیل کاربرد دارد. این کپسول برای اطفا حریق تجهیزات برقی و آتش سوزی روغن در حال سوختن و مایعات قابل اشتعال مناسب نیست زیرا سبب گسترش حریق خواهد شد.

  • کپسول آتش نشانی فوم یا کف
حتما بخوانید:  مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

این کپسول برای خاموش کردن حریق ناشی از سوختن مواد خشک و مایعات قابل اشتعال همچون بنزین و نفت قابل استفاده می باشد. استفاده از کپسول آتش نشانی فومی برای اطفا آتش سوزی با منشا الکتریکی و روغن صحیح نیست و منجر به توسعه آتش می شود.

  • کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید

کپسول آتش نشانی co2 برای مهار آتش سوزی هایی که در اثر برق به وجود آمده اند بسیار کاربردی است. همچنین جهت اطفا حریق مایعات قابل اشتعال و احتراق ناشی از روغن ها نیز قابل استفاده می باشد.

  • کپسول آتش نشانی پودر و گاز

یکی از بهترین انواع تجهیزات خاموش کننده آتش، کپسول آتش نشانی پودر و گاز است که برای مهار آتش سوزی ناشی از گازهای قابل اشتعال، تجهیزات برقی و مایعات اشتعال زا قابل استفاده خواهد بود. از کپسول پودر و گاز برای اطفا حریق با منشا روغن و چربی های خوراکی نمیتوان استفاده کرد.

  • کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی مرطوب

از این کپسول برای اطفا حریق آتش سوزی ناشی از سوختن مواد خشک و روغن ها میتوان بهره گرفت اما جهت خاموش کردن احتراق یا گاز های قابل اشتعال، مناسب نیست.

برای خرید تجهیزات آتش نشانی بر روی آن کلیک کنید.

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی در انواع مدل ها و برندها در بازار موجود هستند و بهترین کپسول، محصولی است که از گواهی نامه‌ استاندارد و تاییدیه ‌های لازم برخوردار باشد و همچنین مورد تایید سازمان آتش نشانی نیز باشد. در واقع اجزای یک کپسول مناسب بایستی توسط سازمان آتش نشانی آزمایش شود و مورد آزمایش قرار ‌گیرد.

حتما بخوانید:  کپسول آتش نشانی خودرو چیست؟

افراد با مراجعه به سایت رسمی آتش نشانی می توانند برندهای دارای استاندارد را مشاهده نمایند. پیش از خرید کپسول آتش نشانی بایستی به مواردی همچون نوع خاموش کننده، ظرفیت کپسول، تعداد مورد نیاز، زمان تخلیه کپسول، بُرد پرتاب مواد داخل مخزن، محل نصب، مکانیزم عملکرد خاموش کننده، شکل ظاهری کپسول، دمای محیط نصب و جنس بدنه مخزن توجه نمایید. همچنین توصیه می شود برای هر مکان با توجه به آنکه احتراق ناشی از چه عامل یا عواملی می تواند باشد، کپسول تهیه شود.

به عنوان مثال برای محیطی مثل پارکینگ، توجه به اطفا حریق ناشی از مایعات قابل اشتعال همچون بنزین اولویت دارد و برای محیطی همچون کارگاه تجهیزات برقی، مهار آتش ناشی از اتصالات الکتریکی حائز اهمیت می باشد. با توجه به چنین نکاتی می توانید کپسول آتش نشانی مورد نیاز خود را خریداری نمایید. توجه داشته باشید پس از خریداری کپسول، بعد از یکسال بایستی نسبت به شارژ مجدد آن اقدام نمایید. در واقع به صورت متداول، هر سال کپسول توسط مجموعه ای که از آن خریداری کرده اید باید مورد بررسی قرار گیرد تا کیفیت مواد خاموش کننده موجود درمخزن آن حفظ شود.

خرید بهترین کپسول آتش نشانی

یک کپسول آتش نشانی خوب، از مخزنی ضخیم برخوردار است و جنس شلنگ یا سایر تجهیزات و متعلقات آن،با کیفیت می باشد. بهترین کپسول آتش نشانی، محصولی است که علاوه بر دارا بودن بیمه معتبر، از کارت تاریخ شارژ نیز برخوردار باشد. توجه داشته باشید که کپسول های آتش نشانی در هنگاه خرید بایستی دارای برچسب شرکت فروشنده باشند.

حتما بخوانید:  کاربرد کپسول آتش نشانی چیست؟

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

برای بکارگیری کپسول آتش نشانی ابتدا ضامن کپسول را بکشید و اهرم آن را فشار دهید. این اهرم به یک میله، فشار وارد می کند تا بخش فنری به سمت پایین برود و مسیر خروجی مخزن باز گردد. مواد خاموش کننده ی فشرده شده بر اثر فشار گاز، رها می شوند و با شدت بر روی شعله های آتش پرتاب می شوند. کافیست نازل را به صورت مستقیم روی آتش بگیرید و دست خود را حرکت دهید.

سخن پایانی

کپسول ها به عنوان بهترین راهکار اطفا حریق در مواقع ضروری محسوب می شوند. کپسول آتش نشانی اگر مورد تایید سازمان آتش ‌نشانی باشد از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود و این محصول در انواع مدل ها و سایزهای مختلف، جهت خریداری در دسترس شما می باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بر روی مخزن، سوپاپ اطمینانی قرار داده شده است تا کپسول در اثر گرما یا فشار مضاعف، منفجر نشود و در زمان اطفا حریق، ازعملکرد صحیحی برخوردار باشد.

بازگشت به لیست

۱ نظر در “راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *