توصیه های آتش نشانی

کپسول آتش نشانی آبی

کپسول آتش نشانی آبی

کپسول‌ های آتش نشانی متنوعی برای اطفای حریق وجود دارند که متناسب با ماهیت نوع آتش، هر کدام دارای خصوصیاتی می باشند که از نظر ظاهری و عملکرد متفاوت هستند. یکی از انواع آنها، کپسول آتش نشانی آبی است. در این مقاله شما را با ظاهر و کاربردهای مهم کپسول آتش نشانی آبی آشنا کرده و به بررسی مزایا، معایب و خطرات احتمالی که می‌تواند به وجود بیاید خواهیم پرداخت.

کپسول آتش نشانی آبی چیست؟

کپسول آتش نشانی آبی یکی از رایج ترین کپسول های آتش نشانی موجود در بازار، برای مصارف تجاری و خانگی می باشد. برخلاف تصور بسیاری از مردم، کپسول های آتش نشانی آبی را نمی توان برای انواع مختلف آتش سوزی استفاده کرد زیرا می تواند اوضاع را بدتر کند.
به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چگونه و چه زمانی از کپسول آتش نشانی آبی استفاده کنید. کپسول های آتش نشانی آبی در یک مخزن استوانه ای شکل، تمام رنگ قرمز و بدون نوار رنگی عرضه می شوند.

زمان استفاده از کپسول آتش نشانی آبی

کپسول های آتش نشانی آبی برای خاموش کردن آتش های کلاس A یا به عبارت دیگر آتش سوزی هایی که شامل مواد جامد قابل اشتعال مانند کاغذ، چوب و مواد نساجی می شوند، استفاده می شود. آنها بیشتر در محیط های حاوی مواد قابل احتراقی مانند انبارها، کارخانه های نساجی، انبارها و فضاهای اداری به کار می روند؛ همچنین استفاده از کپسول آتش نشانی آبی در محیط های خانگی مانند اتاق نشیمن و اتاق خواب نیز می تواند مفید باشد. از کپسول های آتش نشانی آب نمی توان در آتش سوزی های الکتریکی استفاده کرد. آب یک رسانای الکتریسیته است و به همین دلیل در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی آبی می تواند باعث آسیب شدید به تجهیزات برقی شود.

حتما بخوانید:  آموزش استفاده از جعبه آتش نشانی

کپسول آتش نشانی آبی چگونه کار می کند؟

سه عنصر کلیدی که آتش برای شعله ور شدن به آن نیاز دارد عبارتند از گرما، سوخت و اکسیژن. همه کپسول های آتش نشانی با حذف یک یا چند مورد از این ۳ عنصر کلیدی کار می کنند و با حذف حرارت از روی آتش، یکی از ۳ عنصر کلیدی را از بین برده و آتش را خاموش می کند. کپسول آبی با پرتاپ آب به سمت شعله، آتش را خاموش می‌کند و با خیس شدندمواد قابل اشتعال، از احتراق مجدد آنها نیز جلوگیری می‌ نماید. کپسول های آتش نشانی آبی مقرون به صرفه هستند زیرا خریدن و پر کردن مجدد آنها ارزان است و در دسترس می باشند؛ اما ظرفیت اطفای حریق محدود است به طوریکه برای آتش سوزی بزرگ به کپسول آبی بزرگتری نیاز است. همچنین اثر سویی بر محیط زیست ندارد. توجه شود که استفاده از این نوع کپسول برای اطفای حریق مایعات قابل اشتعال و چربی‌ها باعث گسترش و تشدید حریق می‌ شود. لازم به ذکر است در کپسول های آتش نشانی آبی، احتمال یخ زدگی وجود دارد زیرا از آب بدون افزودنی استفاده می شود و امکان یخ زدن آن در دماهای پایین وجود دارد.
بنابراین از کپسول های آتش نشانی آبی برای آتش سوزی های الکتریکی (آتش سوزی کلاس E)، آتش سوزی با مایعات قابل اشتعال (آتش سوزی کلاس B)، آتش سوزی های گازهای قابل اشتعال (آتش سوزی کلاس C) و آتش های پخت و پز (آتش سوزی کلاس F) نباید استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

حتما بخوانید:  کپسول آتش نشانی خودرو چیست؟

چگونه از کپسول های آتش نشانی آب استفاده کنیم؟

فرآیند کار یک کپسول آتش نشانی آبی، شامل چهار مرحله ساده به نام تکنیک PASS است. این یک فرآیند جهانی برای همه کپسول های آتش نشانی موجود در بازار است.
تکنیک PASS به شرح زیر می باشد:
پین را بکشید.
آن را به سمت آتش نشانه بگیرید.
دسته را فشار دهید.
به سمت دیگر پخش کنید.
و نکته ی دیگر اینکه مطمئن شوید کپسول آتش نشانی شما به درستی نصب شده باشد.

سخن پایانی
با توجه به توضیحاتی که در این مقاله آورده شد مسلط خواهید بود از کپسول آتش نشانی آبی در راستای اطفا حریق های ویژه ی آن استفاده نمود. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *