توصیه های آتش نشانی

عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج + نکات مهم برای خرید گازسنج

انواع مدل گازسنج 

پیش گفتار

خطرات زیادی سلامتی انسان ها را در اماکن مختلفی همچون ساختمان های اداری و مسکونی، کارگاه ها، تعمیرگاه ها، کارخانه ها و غیره تهدید می کند. برای مقابله با این خطرات و حفاظت از جان و مال افراد، لوازم و تجهیزات آتش نشانی و ایمنی تولید و عرضه می شوند که وجود آن ها در هر محیط بنابر نوع خطرات، الزامی می باشد. در حقیقت این تجهیزات به ایمنی و استاندارد کمک می نمایند. یکی از انواع تجهیزاتی که ضرورت حضور آن در هر محیط به ویژه کاری و صنعتی احساس می شود، گازسنج است. این وسیله از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است و بکارگیری آن جهت حفظ سلامت و ایمنی کارکنان و ساکنان الزامی می باشد. از جمله مهم ترین سوالاتی که راجب این نوع وسیله برای افراد پیش می آید نکات مهم برای خرید گازسنج و عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج است که در این مطلب به تفصیل راجب آن خواهیم پرداخت، با ابزار ایمنی همراه باشید.

 

گازسنج چیست

پس از اثبات اثرات منفی گاز های سمی بر سلامت انسان ها، انواع روش های تشخیص نشت گازها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت. امروزه از گازسنج ها به عنوان اصلی ترین تجهیزات تشخیص نشت گازهای مختلف در اماکن استفاده می شود. در حقیقت گازسنج مجهز به آشکارساز انواع گازهای سمی و قابل احتراق است و به عنوان یک وسیله ایمنی محسوب می گردد. اساس کار این دستگاه، بر مبنای اعلام آلارم خطر است و می تواند با اتصال به سیستم های اعلام و اطفا حریق، با اعلام وضعیت خطر، امکان خروج به موقع ساکنان حاضر در محل را فراهم آورد تا از انفجارهای وسیع و خسارات جانی جلوگیری شود؛ همچنین با وجود این وسیله، امکان اعزام بموقع امدادگران و آتش نشانان به محل میسر خواهد شد. بنابراین با بهره گیری از گازسنج، امکان شناسایی کاهش اکسیژن هوا و آشکارسازی افزایش وجود گازهای قابل اشتعال جهت برقراری ایمنی بیشتر ممکن است که کیفیت، از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج خواهد بود.

حتما بخوانید:  آشنایی با لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها

مدل گازسنج  - عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج + نکات مهم برای خرید گازسنج

انواع مدل گازسنج 

وجه مشترک تمامی گازسنج ها در تجهیزات آتش نشانی این است که با استفاده از حسگرها و آشکارسازهای ویژه قابلیت تشخیص انواع گازها را دارا می باشند؛ گازهای قابل اشتعال و گازهای سمی بسیار خطرناک بوده و چنانچه وجود آنها در هوای اطراف و کاهش میزان اکسیژن در زمان مناسب توسط گازسنج تشخیص داده شود از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری می شود. این وسیله در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود و یکی از نکات مهم برای خرید گازسنج شناخت انواع است که به شرح زیر می باشد:

  • گازسنج ثابت

گازسنج های ثابت در یک محل معین نصب می شوند و به عنوان یک راه حل مناسب جهت پیشگیری از خطرات ناشی از نشت گازهای سمی و قابل احتراق کاربرد دارند. این نوع از محفظه ضدانفجار و گواهینامه استاندارد برخوردار است که با بهره گیری از سنسورهای مختلف، بهترین گزینه برای استفاده در صنایع همچون پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و غیره می باشد.

  • گازسنج پرتابل

گازسنج های پرتابل همانگونه که از نامشان پیداست قابل حمل هستند و ابعاد آنها بگونه ای طراحی شده است که به سهولت در دست همچون تلفن همراه جای می گیرد. گازسنج های پرتابل بنابر کاربرد در انواع مختلف تک گازه و چند گازه ارائه می شوند که به دلیل سبک بودن، به راحتی قابل حمل و نقل بوده و از مقاومت بالایی در برابر آب، ضربه و نفوذ گرد و غبار برخوردار است. این دستگاه، اخطارهای مربوط به شناسایی و نشت گازها را از طریق اعلام های شنیداری، دیداری و لرزشی به ثبت می  رساند.

  • گازسنج تک گازه یا چند گازه
حتما بخوانید:  مواد اطفا حریق شامل چه موادی میشود؟

گازسنج های تک گازه برای شناسایی میزان وجود یک گاز مورد استفاده قرار می گیرند؛ به عنوان مثال فقط قابلیت شناسایی میزان گاز سولفید هیدروژن را دارا می باشند. اما گازسنج های چند گازه از امکان تشخیص چندین گاز همچون کربن دی اکسید، اکسیژن، گازهای قابل احتراق و ترکیبات آلی فرار برخوردار هستند.

  • گازسنج قابل کالیبراسیون یا غیر قابل کالیبره

کالیبراسیون به معنای بررسی میزان خطا و تست صحت کارکرد یک دستگاه سنجش می باشد. در حقیقت گازسنج های قابل کالیبره از امکان بررسی و تشخیص دقت اندازه گیری گازها برخوردار هستند اما در گازسنج های غیر قابل کالیبراسیون، روشی جهت اطمینان از اندازه گیری سطح دقت وجود ندارد.

  • گازسنج پمپ دار یا بی پمپ

گازسنج های پمپ دار، قابلیت شناسایی محل دقیق نشت را با ارسال شلنگ رابط دارند. در واقع در نوع پمپ دار، امکان نشت یابی دقیق در محلی که امکان دسترسی وجود ندارد و یا خطرناک است میسر بوده و این امر با ارسال شلنگ رابط میسر است تا به سهولت، فرآیند نشت یابی دقیق انجام پذیرد.

  • گازسنجچهار گازه

یکی از جدیدترین مدل های گازسنج ها، نوع چهارگازه می باشد که امکان تشخیص چهار نوع گاز سولفید هیدروژن، اکسیژن، مونوکسید کربن و گازهای قابل اشتعالی که بر پایه متان هستند را دارد.

 

 

نکات مهم برای خرید گازسنج

پیش از خرید هر نوع وسیله و دستگاه سنجش، بایستی از نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشید. در واقع انتخاب و خرید یک دستگاه اندازه گیری مناسب برای تشخیص گاز از جمله ضروری ترین اقدامات برای حفاظت از جان و مال کارکنان و ساکنان است که بایستی با توجه به محیطی که در آن قرار دارید و همچنین با توجه به فاکتورها و عواملی همچون حساسیت نشت گازها، خطر انفجار و حضور گازهای سمی مناسب ترین مدل را خریداری نمایید. یکی از نکات مهم برای خرید گازسنج، خرید دستگاهی متناسب با بخارات و گازهای موجود در محیط است. امروزه انواع گازسنج های چهار گازه قابل جابجایی با بهره گیری از طراحی حرفه ای و امکاناتی بی نظیر، تولید و عرضه شده اند که از ساختار بسیار مستحکم در برابر ضربه و آب برخوردار هستند و با دارا بودن سنسورهای قوی و قدرت تشخیص بسیار بالا، انتخاب ایده آلی خواهند بود.

حتما بخوانید:  معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

 

مهم برای خرید گازسنج - عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج + نکات مهم برای خرید گازسنج

عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج

یک گاز سنج حرفه ای با کیفیت بالا بایستی از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. گازسنج های تک گازه از لحاظ قیمتی نسبت به گازسنج های چندگازه، قیمت پایین تری دارند و هر دو عملکرد خوبی را دارا می باشند. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج، نوع سنسور بکار رفته در گازسنج است؛ حسگر الکتروشیمیایی، حسگر کاتالیزوری، سنسور مادون قرمز و آشکارساز گاز یونیزاسیون از انواع مختلف سنسورها هستند که قیمت های متفاوتی دارند. بنابراین هرچه گازسنج از امکان شناسایی چندین گاز برخوردار باشد و مجهز به حسگرها و سنسورهای پیشرفته تشخیص گاز باشد و همچنین از کیفیت ساخت بالا و مقاومت در برابر عوامل خارجی همچون ضربه برخوردار باشد، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

 

سخن پایانی

گازسنج وظیفه تشخیص نشت گاز و شناسایی نشت های احتمالی خطرناک را توسط حسگرها بر عهده دارد. بهترین نوع این دستگاه از قوی ترین سنسورها با سریع ترین پاسخگویی ساخته شده است تا در کمترین زمان ممکن، نوع گاز را تعیین کند. این محصول در برندهای مختلف عرضه می شود که قابلیت های حرفه ای را در اختیار کاربر قرار می دهد. در این مطلب به نکات مهمی پیرامون عوامل تاثیرگذار در قیمت خرید گازسنج و نکات مهم برای خرید گازسنج اشاره کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *