توصیه های آتش نشانی

چرا رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی کمک می کند؟

پیش گفتار

افراد فعال در سازمان ها و ایستگاه های آتش نشانی بدون شک یکی از حساس ترین مشاغل دنیا را برعهده دارند زیرا خطرات حوادث گوناگون، مستقیم سلامت جان آنها را مورد تهدید قرار می دهد. از اینرو، از گذشته تاکنون تلاش های فراوانی جهت حفاظت از آتش نشانان انجام گرفته است که ابداع تجهیزات پیشرفته اطفا حریق و تولید لباس های مخصوص از جمله این اقدامات می باشد. لباس آتش نشانی یکی از ضروری ترین تجهیزات مورد نیاز نیروهای آتش نشان است که از آنها در برابر حرارت شعله های حریق مراقبت می نماید تا دچار آسیب و صدمه نشوند. این پوشش از ویژگی های متعددی برخوردار است که یکی از مهم ترین خصوصیات مربوط به رنگ لباس می باشد. در این مطلب قصد بررسی رنگ لباس آتش نشانی و نکات مربوط به آن را داریم؛ از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ابزار ایمنی همراه باشید.

 

و علائم لباس آتش نشانی و ایمنی - چرا رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی کمک می کند؟

 

 

ویژگی‌ هایی لباس ایمنی آتش نشانی چیست؟

لباس عملیاتی آتش نشانی بایستی از ویژگی هایی خاصی برخوردار باشد تا این لباس را به پوششی ویژه تبدیل نماید. در زیر به خصوصیات و ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد:

  • با توجه به اینکه آتش ‌نشانان در معرض حرارت شعله های آتش هستند، لباسی برای آنها مناسب است که حرارت را انعکاس بدهد.
  • جنس لباس آتش نشانی باید از الیاف نسوز باشد تا از افراد محافظت نماید.
  • لباس فرم عملیاتی اطفا حریق باید از مقاومت بالایی در برابر اجسام تیز، گرمای بالا، نفوذ آب و رطوبت برخوردار باشد.
  • طراحی این پوشش بایستی بگونه ای باشد که از فضای مناسب جهت قرارگیری تجهیزات اطفا حریق برخوردار باشد و جهت کمک به حمل افراد آسیب دیده، بخش هایی روی لباس تعبیه شده باشد.
  • لباس آتش نشانی باید از چند لایه پارچه های مخصوص تشکیل شده باشد تا استحکام و دوام آن حفظ شود.
  • وزن لباس فرم عملیاتی باید بگونه ای باشد که مانع از آزادی عمل و حرکت نیروها نشود تا بخوبی عملیات اطفا حریق را انجام دهند.
  • رنگ لباس آتش نشانی یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که یک لباس استاندارد و ایمن باید آن را رعایت کند.
  • ارگونومی و دوخت این پوشش بایستی بگونه ای باشد که بسیار گشاد یا بسیار تنگ و چسبان نباشد و از طرفی از انعطاف مناسبی جهت عبور آتش نشان از معابر سخت برخوردار باشد.
  • وجود لایه ی داخلی مناسب برای لباس، به تبادل هوا کمک می‌کند تا از تعریق و سوختگی پوست آتش ‌نشان جلوگیری شود.
حتما بخوانید:  مواد اطفا حریق شامل چه موادی میشود؟

 

 

 

انواع رنگ لباس آتش نشانی

یکی از مهم ترین اصول لباس آتش نشانی، رنگ آن است که نقش مهمی در ایمنی ایفا می کند. از سالها پیش تاکنون، سازمان بین المللی آتش نشانی مجموعه ای از قوانین و استانداردهای منطبق بر تحقیقات و بررسی ها را برای تجهیزات آتش نشانی و لباس آتش نشان ها مقرر کرده است که توجه به این نکات، ضروری است و کلیه ی واحدهای تولید کننده بایستی بر مبنای استانداردهای جهانی، اقدام به عرضه این پوشش نمایند. اساس این قوانین، حفاظت هرچه بیشتر از جان آتش نشانان است تا با خیال آسوده تر و با تجهیزات مطمئن تری نسبت به مقابله با حوادث اقدام نمایند. در میان این استانداردها، رنگ لباس آتش نشانی از جمله مواردی است که بسیار حائز اهمیت است. این مسئله برای حفاظت از جان آتش نشان و هم برای نجات جان افراد گرفتار در حریق، بسیار مهم و کمک کننده خواهد بود زیرا این رنگ بگونه ای تعیین می شود که بیشترین میزان دید را برای چشم انسان در میان انبوهی از دود، خاکستر، حرارت و شعله به همراه داشته باشد. رنگ لباس فرم آتش نشانی در ایران نیز تابع استانداردهای جهانی بوده و با توجه به عنوان شغلی نیروهای مستقر در ایستگاه های آتش نشانی تعیین می گردد.

 

مشاورو کیفت در لباس آتش نشانی در ابزار ایمنی - چرا رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی کمک می کند؟

 

چرا رنگ و علائم لباس آتش نشانی به ایمنی کمک می کند؟

بررسی های حاصل از تجربیات اطفا حریق و پیشرفت های روزافزون علم در زمینه مواد اولیه تهیه لباس، پارچه و رنگ آن سبب شده است که امروزه استاندارد‌های ویژه ای برای رنگ لباس آتش نشانی در نظر گرفته شود. اهمیت رنگ در لباس کاری پرسنل در هر شغلی بر همه ما آشکار است و اهمیت این مسئله زمانی بالاتر می رود که رنگ، نقش مهمی در حفاظت از جان یک فرد ایفا نماید. سازمان آتش نشانی نیز بر مبنای این مسئله، توجه ویزه ای به مقوله ای رنگ و علائم موجود بر روی لباس فرم عملیاتی اطفا حریق دارد تا امنیت آتش نشانان و قربانیان حریق را فراهم نماید. لباس آتش نشان هنگام انجام عملیات اطفا حریق عموما دو تکه متشکل از شلوار و اورکت به رنگ مشکی، سورمه ای و سبز است که نوارهای شبرنگی در بخش های مختلف آن دوخته شده است تا بواسطه آن، در محیط های تاریک و پر از دود نیز قابل رویت باشند. از ویژگی این شبرنگ ها می توان به درخشش بالا و انعکاس بالا اشاره کرد که سبب می شود همکاران آتش نشان یا افراد گرفتار در حریق، بتوانند نیروی امدادگر را حتی در فاصله دور مشاهده نمایند و تشخیص دهند . از دیگر رنگ هایی که برای لباس های فرم عملیاتی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به رنگ های قرمز، نارنجی، خاکی و زرد نیز اشاره کرد که در تمامی آنها استفاده از پارچه شبرنگ در بخش های مختلف لباس ایمنی آتش‌نشانی، به بهتر دیده شدن در مواقع خطر کمک شایانی می‌کند.

حتما بخوانید:  کپسول آتش نشانی خودرو چیست؟

 

 

 

 

سخن پایانی

عملیات هایی که آتش نشانان با آن مواجه هستند با یکدیگر متفاوت می باشند؛ برخی از این عملیات ها صرفا اطفای حریق است و نیاز به ورود به آتش نیست که در چنین شرایطی، بهره گیری از لباس های متداول آتش نشانی دو تکه به رنگ های مشکی، زرد، نارنجی، قرمز یا خاکی مرسوم خواهد بود. در برخی از مواقع نیاز است آتش نشان وارد حریق شود که در چنین شرایطی بایستی از لباس های یکسره متشکل شده از آلومینیوم به رنگ نقره ای استفاده شود که توانایی بازتاب حرارت بالایی دارد. همچنین در برخی حوادث، خطر برق گرفتگی وجود دارد و یا با انتشار بخارات اسیدی همراه هستند که نیازمند لباسی عایق و متناسب با آن شرایط می باشند. در این مطلب نکات مهمی پیرامون رنگ لباس آتش نشانی برای شما مطرح گردید که امیدواریم از آن لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *