توصیه های آتش نشانی

کاربرد کپسول آتش نشانی چیست؟

کاربرد کپسول آتش نشانی

حفاظت از جان و مال انسان ها همواره در اولویت جوامع کنونی می باشد و یکی از مواردی که به عنوان تهدید برای مردم معرفی شده است با عبارت حوادث غیر مترقبه شناخته می شود. این حوادث به مجموعه اتفاقات غیر منتظره همچون آتش سوزی، سیل، زلزله و غیره اطلاق می شود که سبب بروز خسارات متعددی می گردد.در ادامه در مورد کاربرد کپسول آتش نشانی برای شما توضیح داده ایم.

امروزه مردم با ارتقا شناخت خود نسبت به اینگونه حوادث و هوشیاری، تلاش در کاهش خسارت های مالی و جانی اینگونه حادثه ها هستند. از میان اینها، آتش سوزی به عنوان یکی از خطرناک ترین پیشامدهای غیرمترقبه شناخته می شود که ممکن است برای هر فردی به وجود آید؛ از این رو، توجه به راهکارهای پیشگیری از بروز خسارات بیش از حد، امری ضروری و مهم است. در همین راستا یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در جلوگیری از وسعت یافتن آتش سوزی و حفاظت دارد، استفاده از کپسول آتش‌ نشانی می‌ باشد. در این مقاله به شرح کپسول آتش نشانی و کاربردهای آن می پردازیم.

اطلاعاتی در مورد کپسول آتش نشانی

نخستین بار در انگلستان در سال ۱۸۱۸ میلادی یک افسر به نام جورج ویلیام، یک کپسول مسی به حجم ۱۳ لیتر را از پودر کربنات پتاسیم پر کرد و از آن برای اطفا حریق استفاده نمود. این پودر به کمک هوای فشرده موجود در داخل کپسول خارج میشد و به عنوان نخستین ابداع از کپسول آتش نشانی شناخته میشد تا اینکه پس از چند سال، از محفظه ای فولادی و قابل حمل که حاوی مقدار مشخصی از مواد خاموش کننده آتش بود، استفاده شد.

حتما بخوانید:  گازسنج چیست؟

امروزه نیز از کربن دی اکسید، فوم خاموش کننده، آب، پودر بی کربنات پتاسیم به عنوان مواد پر کننده داخل محفظه استفاده می شود که در هنگام نیاز، با فشردن اهرم کپسول، خارج می گردد و حریق هایی با منشاهای متفاوت را خاموش می کنند.

ویژگی و کاربرد کپسول آتش نشانی

وقتی صحبت از انواع خاموش کننده‌ های حریق به میان می‌ آید، یکی از اولین مواردی که به ذهن افراد خطور می کند استفاده از مخزن‌ هایی به شکل استوانه‌ و قرمز رنگ است که با نام کپسول آتش نشانی معرفی شده است. این محفظه ها با انواع ترکیبات متفاوت و خاص در بازار ارائه می شوند که همگی آنها کاربرد یکسانی دارند و آن، خاموش کردن شعله های آتش است. در حقیقت با توجه به نوع آتش سوزی، بایستی از کپسول های مناسب جهت اطفا همان حریق استفاده نمود.

آتش سوزی در ۶ دسته کلی طبقه بندی می شود. حریق دسته A مربوط به آتش سوزی ناشی از مواد اشتعال‌ زا خشک همچون کاغذ و چوب است که کپسول های آتش نشانی فومی، آب و گاز، پودر و گاز و شیمیایی برای خاموش کردن چنین آتش سوزی هایی بسیار کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید:بهترین نوع کپسول کدام است؟

آتش سوزی دسته B مربوط به حریق های ناشی از اشتعال مایعاتی همچون بنزین و نفت است که کپسول های آتش نشانی co2، فومی، پودر و گاز جهت اطفا اینگونه حریق ها کارکرد دارند. حریق دسته C به آتش گرفتگی با منشا گازهای مشتعل همانند بوتان، متان و هیدروژن گفته می شود که کپسول های آتش نشانی پودر و گاز بهترین کاربرد را جهت خاموش کردن اینگونه احتراق ها دارا می باشند.

حتما بخوانید:  بهترین نوع کپسول کدام است؟

آتش سوزی دسته D مربوط به فلزات قابل اشتعال همچون منیزیم، پتاسیوم و آلومینیوم است که کپسول پودر و گاز کارکرد مناسبی جهت اطفا اینگونه حریق ها خواهد داشت. احتراق دسته E به آتش گرفتن تجهیزات برقی اطلاق می گردد که به هیچ عنوان از کپسول های حاوی فوم یا آب نباید جهت خاموش کردن آتش با منشا تجهیزات الکتریکی استفاده کرد. دسته F نیز به حریق ناشی از روغن‌ ها گفته می شود که بهترین کپسول آتش نشانی جهت اطفا اینگونه آتش سوزی ها، کپسول حاوی مواد شیمیایی مرطوب است.

سخن پایانی
آگاهی از انواع کپسول‌ های آتش نشانی و کاربرد آنها به همه ی ما کمک می‌ کند تا در مواقع ضروری، انتخاب صحیح و مناسبی جهت خاموش کردن شعله‌ های آتش داشته باشیم. کپسول آتش نشانی در انواع مختلفی ارائه شده است که کاربرد اصلی آن، اطفا حریق ها با منشاهای گوناگون می باشد. با توجه به نکات ارائه شده در این مطلب، شما مسلط خواهید بود در هنگام بروز حوادث از کپسولی مناسب استفاده نمایید تا خسارات وارده را کاهش دهید. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *