توصیه های آتش نشانی

بهترین نوع کپسول کدام است؟

بهترین نوع کپسول کدام است؟

اطفای حریق با کپسول آتش نشانی از بهترین و ایمن ترین روش های موجود است. با توجه به نوع و ماهیت آتشی که با آن سر و کار داریم کپسول های آتش نشانی متنوعی وجود دارند. نکته ی حائز اهمیت این است که علاوه بر نصب درست و انتخاب صحیح کپسول، باید نحوه استفاده از آن را نیز بلد باشیم. در این مقاله ابتدا به کلاس های ماهیت آتش پرداخته و در ادامه شما را با بهترین کپسول آتش نشانی در برخورد با حریق آشنا می‌کنیم.

خاموش کننده های انواع حریق

• کپسول مربوط به آتش سوزی کلاس A
برای اطفای حریق سوخت های معمولی اعم از چوب، کاغذ، پارچه و برخی از پلاستیک ها از کپسول های خاصی استفاده میشود که درآنها عنصر گرما توسط آب حذف می گردد‌. خاموش کننده های این کلاس با مثلث همراه حرف A علامت گذاری شده اند‌.
• کپسول مربوط به آتش سوزی کلاس B
برای اطفای حریق مایعات و گاز قابل اشتعال چون نفت و بنزین بکار می روند‌. در این روش برای جلوگیری از آتش سوزی و گسترش آن، عنصر اکسیژن مهار می شود. خاموش کننده های این کلاس با مربع همراه حرف B علامت گذاری شده اند.
• کپسول مربوط آتش سوزی کلاس C
برای اطفای حریق تجهیزات اکتریکی و وسایلی که با برق کار می کنند بکار می رود. خاموش کننده های این کلاس با دایره همراه حرف C علامت گذاری شده است.
• کپسول مربوط به آتش سوزی کلاس D
برای اطفای حریق فلزات قابل احتراق، از این نوع کپسول استفاده می شود. خاموش کننده این کلاس با فلزات گداخته واکنش نشان نمی‌ دهند. خاموش کننده های این کلاس با ستاره همراه حرف D علامت گذاری شده اند.
کپسول مربوط به آتش سوزی کلاس K
برای اطفای حریق روغن های خوراکی و گریس استفاده میشود.

حتما بخوانید:  تفاوت کپسول های آتش‌نشانی با یکدیگر چیست؟

انتخاب نوع کپسول با توجه به ماهیت آتش ایجاد شده

۱- کپسول آتش نشانی پودر و گاز، می تواند برای اطفای حریق در منزل استفاده شود زیرا این نوع از خاموش کننده ها، توانایی خفه کردن انواع کلاس های حریق را دارد.
۲- از کپسول گاز کربنیک برای اطفای حریق الکتریسیته به جای کپسول پودر و گاز استفاده میشود. لازم به ذکر است در محیط های با تهویه مناسب استفاده شود تا مانع از حس خفگی افراد شود زیرا عنصر اکسیژن با CO2 جابه جا میشود. همچنین تماس بدن با این ماده سبب بروز سوختگی بر اثر سرمای شدید میشود.

بیشتر بخوانید: بهترین تکنیک های اطفای حریق

۳- کپسول های آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی، مناسب اطفا حریق روغن و چربی های داغ پخت و پز می باشند. در این نوع کپسول از نمک های پتاسیوم برای کاهش گرما و خفه کردن اکسیژن کمک گرفته میشود. در چنین مواردی استفاده از کپسول پودر و گاز و کپسول CO2 فقط آتش سوزی را تشدید کرده و به هیچ وجه مناسب نیستند.

نکات مهم کپسول آتش های نشانی

در این بخش به بررسی موارد اصلی و حائز اهمیت خاموش کننده ها می پردازیم.
شما باید حداقل یک خاموش کننده در خانه خود داشته باشید.
یک خاموش کننده یکبار مصرف نیازی به تعمیر و نگهداری حرفه ای ندارد، اما عمر مفید آن تنها 12 سال است که در این مرحله باید آن را تعویض کنید.
اگر از کپسول یکبار مصرفی برای خاموش کردن یک آتش سوزی کوچک استفاده کردید یا اگر برای کپسول، تخلیه تصادفی رخ داد، باید دستگاه یکبار مصرف را دور بیندازید و جایگزین کنید.
برای شارژ کپسول آتش نشانی، فقط باید هزینه شارژ مجدد پرداخت شود.
در صورت امکان، خاموش کننده ها را در نزدیکی یک خروجی یا به دور از منبع حرارت مستقیم قرار دهید.
خاموش کننده خود را اغلب چک کنید. بررسی را ماهانه انجام دهید. به سادگی گیِج را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مخزن همچنان تحت فشار است (سطح قابل قبول به وضوح با رنگ سبز مشخص میشود).
توصیه و دستورعملی بر روی هر خاموش کننده وجود دارد. بررسی کنید که خاموش کننده آسیب ظاهری نداشته باشد.
اطمینان حاصل کنید که دسترسی به آن مشکل نباشد.
همچنین مهم است که از تاریخ انقضا روی خاموش کننده اطلاع داشته باشید.
پس از گذشت شش سال از خرید یک خاموش کننده قابل شارژ که استفاده نشده است، باید یک تکنسین آگاه آن را بررسی کند.
شما هرگز نیازی به تکان دادن کپسول آتش نشانی به عنوان نگهداری از آن ندارید.

حتما بخوانید:  مواد اطفا حریق شامل چه موادی میشود؟

خرید کدام کپسول آتش نشانی مطمئن تر هست؟

امروزه کپسول های آتش نشانی متنوعی، پس از اخذ گواهی نامه‌ های استاندارد، با برندهای مختلف به بازار جهانی عرضه می‌ شود. همچنین کپسول های آتش نشانی از نظر جزئیات و عملکرد، مورد آزمایش سازمان آتش نشانی قرار می گیرند تا تاییدیه مصرف آن صادر شود‌. قرار گرفتن نام برند کپسول در سایت رسمی آتش نشانی، نشان از موفقیت در کسب نشان استاندارد توسط این سازمان میباشد.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله آورده شد با دید وسیع تر و هدفمندتری به سمت تهیه ی بهترین کپسول آتش نشانی خواهید رفت.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بهترین نوع کپسول کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *