توصیه های آتش نشانی

کاربرد کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی CO2

در هنگام بروز حوادث مختلف آنچه مانع از تشدید خسارات جانی و مالی می شود، کپسول آتش نشانی co2 از تجهیزات ایمنی و حفاظت کننده می باشد یکی از انواع حوادث ناگوار، آتش سوزی می باشد که جهت مقابله با آن از گذشته های دور تاکنون، انواع روش ها ابداع شده است. بعنوان مثال آب به عنوان عاملی اصلی جهت مقابله با حریق شناخته می شود اما این کافی نیست زیرا در حال حاضر، آتش سوزی ها بنابر دلایل مختلفی ایجاد می شوند و برای برخی احتراق ها همچون آتش گرفتن تجهیزات برقی، از آب نباید استفاده شود زیرا سبب تشدید شرایط بحرانی و برق گرفتگی می شود.

به همین علت کپسول‌ های آتش نشانی مختلفی با مواد گوناگون تولید و عرضه شده اند که هر کدام به عنوان راهکاری مناسب جهت اطفا انواع حریق بکار می روند. هر یک از انواع کپسول های آتش نشانی، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند و به دلیل وجود ترکیبات موثر در مخزن استوانه ای شکل انها، قدرت بالایی در خاموش کردن حریق خواهند داشت.

بنابراین برای جلوگیری از آتش سوزی، امکان خریداری و نصب کپسول‌ های آتش نشانی متنوعی در اماکن مسکونی، اداری، تجاری، کارگاه ها، بیمارستان ها، کارخانه ها، مدارس و غیره میسر خواهد بود. در میان مدل های مختلف کپسول، یکی از بهترین خاموش کننده‌ها، با نام کپسول آتش نشانی co2 شناخته می شود که دراین مقاله قصد شرح کامل کاربرد کپسول آتش نشانی co2 و نکات مربوط به آن را داریم. برای آشنایی بیشتر با این محصول از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کپسول آتش نشانی co2 چیست؟

کپسول پودر و گاز، کپسول فوم، کپسول co2، کپسول آب و گاز و کپسول بیوورسال، 5 نوع کپسول آتش نشانی اصلی هستند که هر یک جهت اطفا حریق های مخصوصی کاربرد دارند. در این میان، خاموش کننده co2 به عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات مورد توجه متقاضیان قرار می گیرد که تاثیر بسزایی در خاموش کردن شعله های آتش دارد. در واقع کربن دی اکسید یک ماده غیر رسانا می باشد که آتش را خفه می کند و طراحی بدنه کپسولco2  بدین صورت است که از مخزنی به شکل استوانه به رنگ قرمز ساخته شده است و یک نوار مشکی رنگ، به دور مخزن پیچیده شده است.

برای خرید کپسول آتش نشانی co2 بر روی آن کلیک کنید.

کاربرد کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی CO2 یا همان کربن دی اکسید، یکی از پرکاربردترین انواع کپسول های آتش نشانی برای خاموش کردن آتش سوزی های ویژه است که اساس کار آن، حذف اکسیژن مثلث آتش و خفه کردن احتراق است. همچنین گازی کربن دی اکسید هنگام خروج از کپسول بسیار سرد می باشد و همین مسئله سبب می شود که حرارت آتش از بین برود و از پیشروی شعله ها جلوگیری شود. در این بخش کاربرد کپسول آتش نشانی co2 معرفی می گردد.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

خاموش کردن آتش سوزی کلاس B
کلیه ی آتش سوزی هایی که در اثر احتراق مایعات قابل اشتعال به وجود می آیند با کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید قابل اطفا می باشند. احتراق ناشی از مخازن نفتی، مایعات شیمیایی اشتعال زا، بنزین، گازوئیل، مخازن رنگ و غیره به راحتی توسط کپسول co2 مهار می شوند.

خاموش کردن آتش سوزی کلاس E

آتش سوزی بر اثر اتصال برق و جریان الکتریکی یکی از خطرناک ترین حالات احتراق می باشد و در هر مکانی که سیم کشی برق وجود داشته باشد احتمال حریق وجود خواهد داشت. نکته ی حائز اهمیت این است که در زمان اطفا حریق این دسته آتش سوزی ممکن است به دلیل انتخاب اشتباه کپسول، ضرر های جبران ناپذیری به جان شما در اثر برق گرفتگی و یا خسارات شدیدی به تجهیزات الکتریکی وارد شود.

بیشتر بخوانید:بهترین نوع کپسول کدام است؟

در حقیقت برای مهار این دسته آتش سوزی از کپسول حاوی آب یا فوم نمی توان استفاده کرد و بایستی از کپسول CO2 بهره گرفت. در واقع گاز کربن دی اکسید از مقاومت الکتریکی بهتری نسبت به هوا برخوردار است و برای اطفای حریق تاسیسات الکتریکی، ژنراتورها، پست های برق، فیوزها، ترانسفورماتورها، دستگاه های مخابراتی و غیره کاربردی می باشد.

مزایای استفاده از کپسول آتش نشانی CO2

گاز کربن دی اکسید غیر سمی است و خاصیت خورندگی ندارد به همین علت برای مهار آتش سوزی هایی که در مکان های مهم همچون موزه ها، بایگانی ها، دفاتر اسناد، گالری ها و غیره رخ می دهد بسیار پرکاربرد می باشد. این گاز، تمیز و خشک است و هیچگونه آسیبی به تجهیزات برقی نمی‌ رساند و بدون ایجاد هیچگونه خطری در مجاورت برق، قادر به اطفا حریق خواهد بود.

آشنایی با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آنان از نکات ضروری بوده زیرا به تصمیم و واکنش ما در برابر حوادث پیش آمده و حریق، سرعت میبخشد و همچنین با فراهم کردن کپسول ها در محل های محتمل بروز حریق، میتوانیم با ایمنی خاطر بیشتری حفاظت از جان و اموال را فراهم کنیم. در این مقاله شما با یکی از کپسول ها یعنی کپسول آتش نشانی گاز کربنیک آشنا می شویم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید لباس عملیاتی آتش نشانی

کپسول آتش نشانی گاز کربنیک

کپسول های گاز کربنیک با گاز دی اکسید کربن غیر قابل اشتعالی که تحت فشار شدید می باشد پر می شوند. کپسول های آتش نشانی CO2 استوانه ای شکل و به رنگ قرمز هستند که این نوع خاموش کننده های CO2 برای حریق کلاس B و C طراحی شده اند. منظور از حریق کلاس B، مایعات قابل اشتعالی همچون بنزین، روغن، گریس، استون و غیره می باشد و مقصود از آتش‌سوزی کلاس C، حریق ناشی از تجهیزات الکتریکی و هرآنچه که به برق وصل باشد گفته می شود.

موارد استفاده کپسول آتش نشانی CO2

• آتش سوزی تجهیزاتی مانند رایانه یا ژنراتور
• آتش سوزی شامل برخی مایعات قابل اشتعال، مانند بنزین، گازوئیل، و رنگ
همچنین لازم به ذکر است که از این نوع خاموش کننده برای آتش‌ سوزی های ناشی از سوختن روغن و گریس نباید استفاده شود.

نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی co2

نحوه عمل این کپسول بدین صورت است که با استفاده از گاز دی اکسید کربن، اکسیژن را جابجا کرده یا با از بین بردن عنصر اکسیژن مثلث آتش را خاموش می کند. دی اکسید کربن نیز هنگام خروج از خاموش کننده بسیار سرد است و بنابراین، سوخت را نیز خنک می کند. CO2 ها ممکن است در خاموش کردن آتش های کلاس A که ناشی از سوختن مواد خشک همچون چوب و کاغذ هستند، بی اثر باشند زیرا ممکن است نتوانند اکسیژن کافی برای خاموش کردن آتش را جابجا کنند و همچنین مواد کلاس A نیز ممکن است دود شوند و دوباره مشتعل بشوند.

چه کسی به خاموش کننده CO2 نیاز دارد؟

این کپسول اغلب در آزمایشگاه‌ ها، اتاق‌ های مکانیکی، آشپزخانه‌ ها و مکان‌ های ذخیره‌ سازی مایعات قابل اشتعال نیاز است. همچنین دفاتر، مغازه ها، مدارس و بیمارستان ها نیز بهتر است مجهز به کپسول آتش نشانی گاز کربنیک باشند. در واقع کپسول های آتش نشانی CO2 مخصوصاً برای دفاتری که تجهیزات اداری الکتریکی زیادی در آنجا وجود دارد مناسب هستند.

نکته قابل توجه این است که این محصول برای مکانیکی ها و کارخانه ها نیز قابل استفاده می باشد زیرا هیچ گونه پسماندی از خود باقی نمی گذارد. ذکر این نکته ضروری است که از خاموش کننده های CO2 در فضای محدود استفاده نکنید زیرا این کپسول، اکسیژن موجود در هوا را با CO2 جایگزین می کند و در صورت استفاده در فضاهای بسته خطر خفگی میتواند جان انسان را تهدید کند.

نحوه تشخیص خاموش کننده CO2

۱-برچسب سیاه و سفید با ذکر «CO2»
۲-اندازه ی کپسول آتش نشانی CO2 2 کیلوگرم و 5 کیلوگرم (متداول ترین مورد استفاده)

حتما بخوانید:  مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

نکاتی راجع به ماهیت کپسول های آتش نشانی CO2

کپسول های آتش نشانی گاز کربنیک، گاز CO2 یا همان دی اکسید کربن را تخلیه می کنند. این گاز به صورت مایع در خاموش کننده ذخیره می شود و هنگامی که دسته خاموش کننده فشرده می شود، گاز تحت فشار ایجاد می شود. این امر باعث می شود که گاز CO2 با سرعت زیاد خارج شود. به همین دلیل است که کپسول های آتش نشانی CO2 برای آتش سوزی با منشا روغن توصیه نمی شوند زیرا می توانند شعله های آتش را به مناطق اطراف پرتاپ کنند. برخلاف کپسول های آب و فوم، کپسول های آتش نشانی CO2 با خنک کردن آتش کار نمی کنند و بنابراین در آتش سوزی هایی که شامل مواد جامد قابل اشتعال هستند بی تاثیر می باشند. در عوض، خاموش کننده CO2 با جایگزین کردن اکسیژن اطراف شعله ها با دی اکسید کربن، کار می کند و به این معنی که آتش دیگر نمی تواند بسوزد.

نحوه ی کار با کپسول آتش نشانی CO2

برای کار با کپسول آتش نشانی ابتدا بایستی ضامن آن کشیده شود و سپس کپسول به نحو عمودی نگه داشته شود. سپس باید ضامن آن چرخانده شود. دقت کنید که نازل به سمت پایین مکان آتش سوزی نگه داشته شود و در این زمان باید در فاصله امنی از آتش حدودا با 1 تا 2 متر فاصله قرار بگیرید. دقت شود جهت جلوگیری از سوختگی دست، باید از بخش بالا، نازل تخلیه نگه داشته شود. در آخر نیز دستگیره کپسول را فشار دهید تا ماده داخل آن به سمت بیرون هدایت شود. نازل کپسول آتش نشانی گاز کربنیک را روی شعله های حریق به آرامی حرکت دهید.

سخن پایانی

تمام خاموش کننده های CO2 می توانند هر پنج سال یک بار تحت آزمایش هیدرواستاتیک قرار گیرند و دوباره شارژ شوند. کپسول های اطفای حریق گاز کربنیک ایمن هستند و به دلیل اینکه گاز کربنیک گازی غیر قابل احتراق، بی بو، خنثی، غیر سمی، غیر فاسد نشدنی و عایق جریان الکتریسیته هستند ضرری نخواهند داشت. البته ذکر این نکته مهم است که برای خاموش کردن آتش سوزی ها با این نوع کپسول، به دلیل احتمال ایجاد خفگی شخص نباید از آن در فضای بسته استفاده نماید. در این مقاله سعی شد تا اطلاعات جامعی پیرامون کپسول های آتش نشانی گاز کربنیک ارائه شود که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *