توصیه های آتش نشانی

معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

ایستگاه آتش نشانی

پیش گفتار

ایجاد و توسعه مراکزی جهت مقابله با حوادث گوناگون همچون آتش سوزی از گذشته مورد توجه جوامع مختلف بوده است. بدون شک یکی از مخرب ترین وقایع غیرقابل پیشبینی، آتش سوزی های وسیع است که اثرات نامطلوب فراوانی را برجای برمیگذارد. در همین راستا سازمان هایی برای مقابله با چنین شرایط ناگهانی و زیانباری تشکیل شده اند که از قوانین و استانداردهای لازم پیروی می کنند. این استانداردها شامل تجهیزات، ایستگاه ها، نیروها، اموزش ها و موارد مرتبط به آن است که در این مطلب قصد معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی را داریم؛ با ما تا انتها همراه باشید.

 

ایستگاه های آتش نشانی - معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

سازمان آتش نشانی ایران

سازمان آتش‌نشانی، یکی از مهم ترین مراکز کشور است که وظیفه مقابله با هرگونه آتش ‌سوزی را بر عهده دارد. همچنین نجات جان افراد گرفتار در زیر آوار ساختمان یا سقوط کنندگان در سدها، رودخانه ها و به طور کلی حفاظت از جان و مال شهروندان در تمامی مواردی که در معرض خطر هستند از جمله وظایف این سازمان می باشد. تاریخچه تاسیس نخستین ایستگاه آتش نشانی در ایران به شهر تبریز و به سال 1221 هجری شمسی بازمیگردد که روس ها در این شهر، اولین واحد را تأسیس کردند. پس از آن، ایستگاه های آتش‌نشانی رسمی در جنوب کشور در شهرهای آبادان ومسجد سلیمان به دلیل خطرات احتمالی ناشی از آتش سوزی پالایشگاه ها تاسیس گردید. در ادامه با توجه به فراهم آمدن بستر مناسب جهت تاسیس واحدهای آتش نشانی در اقصی نقاط کشور، ایستگاه هایی افتتاح شدند بگونه ای که امروزه فقط در کلان شهر تهران، تعداد 125 ایستگاه آتش نشانی جهت خدمت رسانی به هموطنان مستقر شده است.

حتما بخوانید:  کپسول آتش نشانی آبی

معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

سازمان آتس نشانی به صورت یکپارچه نظارت بر کلیه ی واحد های تاسیس شده در سراسر کشور را برعهده دارد و این ایستگاه ها طبق قوانین و مقررات سازمان آتش نشانی کشوری، فعالیت دارند. در حقیقت هدف اصلی این سازمان، تامین ایمنی در سطح جامعه است و در این راستا آموزش های کاربردی را از طریق رسانه های مختلف با مردم در میان گذاشته است و شماره تماس ویژه 125 جهت ارتباط با کارشناسان واحد آتش نشانی است تا نیروها به محل مورد نظر اعزام گردند. با توجه به گستردگی جغرافیایی و احتمال بروز حوادث در نواحی مختلف کشوری، ایستگاه های آتش نشانی متعددی تاسیس شده اند که نیروهای خبره و آموزش دیده با بکارگیری از تجهیزات ایمن و پوشش مناسب نسبت به اطفا حریق و نجات جان هموطنان اقدام می نمایند. با توجه به عوامل مختلفی همچون منطقه مورد نظر، وظایف نیروها، تجهیزات در اختیار و تخصص انواع ایستگاه های آتش نشانی در سراسر کشور دایر شده اند؛ این تقسیم بندی به سه دسته کلی مربوط می شود که شامل ایستگاه های حریق، ایستگاه های حریق و نجات، ایستگاه های پشتیبانی می باشد.

  • ایستگاه حریق یا تک منظوره

این ایستگاه از تجهیزات تخصصی و لازم جهت اطفای حریق برخوردار است. کلیه ی تجهیزات پیشرفته مهار آتش و ماشین های آتش نشانی همچون خودروهای تانکر آب، پیشرو و پسرو در این ایستگاه ها وجود دارد که نیروهای آتش نشان مستقر در این ایستگاه ها، در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی و اطفا آتش سوزی ها می باشند.

  • ایستگاه حریق و نجات یا دو منظوره

در این ایستگاه علاوه بر تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز جهت اطفای حریق، کلیه ی لوازم و ماشین های مورد نیاز جهت نجات جان افراد هنگام ریزش آوار، سیل، تصادفات، زلزله، سقوط افراد و طوفان نیز وجود دارد. در حقیقت چنانچه محل حادثه صرفا دچار آتش سوزی نباشد و با حوادث دیگری همراه باشد، نیروهای آتش نشان با خودروها و تجهیزات موجود در این ایستگاه ها همچون جرثقیل، بیل مکانیکی، لودر، بالابر و غیره خود را به محل حادثه می رسانند.

  • ایستگاه پشتیبانی یا سه منظوره

در این ایستگاه سه نوع عملیات شامل اطفا حریق، امداد و نجات دریایی و امداد و نجات زمینی انجام می ‌شود و می تواند بسیاری از نیازهای امدادرسانی منطقه را تامین نماید.

حتما بخوانید:  گازسنج چیست؟

حریق یا تک منظوره - معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

 

سخن پایانی

وقتی زنگ ایستگاه آتش نشانی به صدا در می آید، آتش نشانان فقط 30 ثانیه فرصت دارند تا آماده و راهی محل وقوع حادثه شوند؛ در چنین شرایطی وظیفه ی ایستگاه، اطمینان حاصل کردن از ارسال تجهیزات کافی و متناسب با نوع حادثه است تا عملکردهای تاکتیکی نیروها موثر واقع شود و افراد از حوادث نجات داده شوند. یک ایستگاه آتش نشانی در تمام 365 روز سال و در 24 ساعت شبانه روز فعال است تا به محض اطلاع از هرگونه مشکل، به کمک مردم بشتابند. در این مقاله شما را با انواع ایستگاه های آتش نشانی و وظایف انها آشنا کردیم امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

  1. Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that will make the biggest changes. Thanks for sharing!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *