توصیه های آتش نشانی

استانداردهای لباس آتش نشانی ویژگی های مهم

استاندارد لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ و استاندارد لباس آتش نشانی

 

پیش گفتار

از سالها پیش، رخداد حوادث متعدد آتش سوزی سبب نگرانی و بروز انواع خسارت های جانی و مالی شده است؛ جهت مقابله با این مسئله، در سراسر جهان ایستگاه های آتش نشانی دایر شده اند که خدمات بسیار مناسبی را ارائه می دهند. آتش نشانان، نیروهای زبده و ماهر اطفا حریق هستند که آموزش های کاملی را پشت سر گذاشته اند و با کمک انواع تجهیزات خاموش کننده آتش به اماکن حادثه دیده می روند تا از افراد در برابر خطرات محافظت نمایند. در کنار این اقدامات، نیروها بایستی مجهز به لباس های مخصوصی باشند تا خود دچار صدمه و آسیب نشوند. از گذشته تا امروز تجهیزات متنوع آتش نشانی تولید و عرضه شده است که یکی از آنها، لباس فرم عملیات اطفا حریق است. با توجه به اینکه تمام آتش نشانان برای نجات افراد از آتش باید به شعله های حریق نزدیک شوند لذا بایستی از لباس مناسبی نیز برخوردار باشند. اهمیت این لباس در مراقبت از جان افراد بقدری زیاد است که جنس و طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد و در همین راستا با گذشت زمان و ارتقا علم، لباس آتش نشانی به مراتب بهتر و پیشرفته تر از گذشته شده است. در این مطلب قصد شرح خصوصیات و استاندارد لباس آتش نشانی را داریم و از شما تقاضا میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

ویژگی های  لباس آتش نشانی

از مهم ترین مواردی که در حین عملیات اطفا حریق برای آتش نشانان بایستی فراهم باشد، لباس آتش نشانی است. این لباس، پوششی مناسب و ایمن است که بدون استفاده از آن، عملیات اطفا حریق ممکن نیست. جنس و طراحی این نوع لباس بگونه ای است که مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار بوده تا فرد هنگام ورود به آتش و عملیات نجات، صدمه ای نبیند. پارچه ی بکار رفته در دوخت این پوشش از ویژگی های خاصی همچون استحکام و دوام بالا بهره مند است که در انواع یکسره و دو تکه شامل شلوار و اورکت عرضه می گردد.

حتما بخوانید:  گازسنج چیست؟

 

لباس آتش نشانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

یکی از خصوصیات لباس آتش نشانی این است که در انواع مختلفی با توجه به نوع عملیات و نوع محیط تولید و عرضه می گردد. در رابطه با نوع عملیات، سه حالت برای فرد آتش نشان ممکن است رخ دهد؛ حالت تماس با حریق که از پوشش دو تکه شامل شلوار و اورکت استفاده می شود و حالت ورود به حریق که از پوشش یکسره بهره گرفته می شود. جنس لباس عملیاتی آتش نشانی در دو حالت فوق الذکر بایستی با کیفیت و مستحکم باشد. پارچه ی بکار رفته در تولید لباس فرم عملیاتی اطفا حریق، حداقل از 3 لایه برخوردار است و از جنس کولار و نومکس می باشد. جنس لباس عملیاتی یکسره ورود به حریق به دلیل آنکه میزان حرارت بسیار بالاتر است حداقل از 5 لایه و از آلومینیوم، الیاف نسوز و فایرتکس می باشد. بنابراین اولین خصوصیت مهم لباس آتش نشانی، جنس مقاوم و مناسب آن متناسب با نوع عملیات است. دومین ویژگی، مربوط به احساس راحتی فرد هنگام پوشیدن لباس فرم است؛ لباس عملیاتی آتش نشانی نباید وزن سنگینی داشته باشد تا سبب هدر رفت انرژی فرد هنگام اطفا حریق نشود؛ همچنین لایه‌های داخلی این لباس بایستی از جنس کورتکس باشد تا با جریان دادن هوا، تعریق آتش نشان ‌ها به حداقل برسد. سومین خصوصیت مربوط به استحکام و ارگونومی لباس است؛ در واقع این پوشش بایستی از طراحی مناسبی از نظر ابعاد و انعطاف کافی جهت عبور آتش نشان از اماکن با دسترسی سخت، برخوردار باشد. بنابراین علاوه بر انعطاف لازم بایستی دوام و مقاومت بالایی نیز داشته باشد.

حتما بخوانید:  بهترین نوع کپسول کدام است؟

آتش نشانی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ - استانداردهای لباس آتش نشانی ویژگی های مهم

استانداردهای لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی بایستی مبتنی بر استانداردهای سازمان بین المللی آتش نشانی جهانی باشد که شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها و الزامات است که بکارگیری آنها در تولید و عرضه این پوشش، سبب می شود از سلامت جان آتش نشان در برابر حریق اطمینان حاصل شود. یک پوشش کامل بایستی تمام قسمت های بدن را از خطرات موجود کاملا محافظت نماید؛ بنابراین نخستین استاندارد لباس آتش نشانی، استفاده همزمان از اورکت، شلوار، کلاه، محافظ چشم، دستکش و کفش مخصوص است. نکته دیگر، کیفیت این لباس ‌ها است که حتما باید مطابق با استاندارد‌های جهانی باشد؛ زیرا به دلیل حساسیت کار آتش نشانان به هیچ عنوان نمیتوان از لباس آتش نشانی فاقد کیفیت به بهانه ی هزینه ی کمتر، استفاده کرد. همچنین رنگ لباس عملیاتی نیز بایستی مطابق با استانداردها و قوانین باشد تا در صورت نشست گرد و غبار یا خاکستر حریق روی پوشش، همچنان فرد آتش نشان توسط سایرین قابل رویت باشد؛ اصولا رنگ ‌های مشکی، قرمز، خاکی، نارنجی و زرد با نوارهای شبرنگی برای لباس فرم آتش نشانی مناسب می باشد.

 

سخن پایانی

لباس آتش نشانی در انواع مدل ها ویژه شعله های آتش، ویژه محیط های مرطوب با خطر برق گرفتگی و ویژه محیط های با خطر بخارات و مایعات اسیدی تولید و عرضه می گردد تا در شرایط مختلف پاسخگوی نیاز آتش نشانان باشد. با توجه به قوانین استاندارد لباس آتش نشانی، تمامی قسمت های مختلف لباس فرم آتش نشانی بایستی تست شود و از صحت عملکرد کافی ان اطمینان حاصل گردد. خرید لباس فرم آتش ‌نشانی امری تخصصی بوده که توصیه می شود پیش از اقدام با افراد آگاه و مجموعه های معتبر مشورت نمایید. در این مطلب به نکات مهمی پرداخته شد که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

حتما بخوانید:  بررسی انواع تجهیزات خاموش کننده آتش + انواع تجهیزات اطفا حریق
بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “استانداردهای لباس آتش نشانی ویژگی های مهم

  1. Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that will make the biggest changes. Thanks for sharing!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *