توصیه های آتش نشانی

مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

امروزه عملیات اطفا و مهار حریق، با استفاده از تجهیزات موجود در اماکن و کمک نیروهای آتش نشان انجام می پذیرد. آنچه در حال حاضر بر همگان واضح است، خطرناک بودن آتش سوزی و مواجهه با آن بدون ابزار و تجهیزات لازم است. سازمان آتش نشانی مجموعه ی کاملی از دستگاه های اطفا حریق را در اختیار ایستگاه ها قرار داده است تا در صورت بروز هرگونه حادثه، نیروها به سرعت اعزام شوند اما گاهی اوقات تا رسیدن آتش نشانان، بهره مندی از تجهیزات ایمنی در حفاظت از جان ما کمک کننده بود. در همین راستا وسایلی همچون کپسول های آتش نشانی و فایر باکس یا همان جعبه آتش نشانی برای استفاده عموم در اماکن مختلف عرضه شده است که با خریداری و نصب آنها در محل مناسب به سهولت میتوان در هنگام بروز آتش سوزی از آن بهره برد. در این مطلب به شرح مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی خواهیم پرداخت و از شما دعوت می کنیم تا پایان با ابزار ایمنی همراه باشید.

 

جعبه آتش نشانی - مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی

یکی از حیاتی ترین تجهیزات ایمنی مورد نیاز ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، کارگاه ها و صنایع جعبه آتش نشانی می باشد که با نام فایرباکس Fire Box یا جعبه F نیز معرفی می گردد. بر اساس دستورالعمل سازمان آتش نشانی و قوانین مطرح شده، نصب این دستگاه در محیط ها و اماکنی که احتمال بروز آتش سوزی محتمل است ضروری بوده و بعنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات ایمنی برای مقابله با حریق بشمار می رود. در جعبه آتش نشانی لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی وجود دارد؛ کپسول آتش نشانی و قرقره شیلنگ و سایر وسایل اولیه امدادی از جمله لوازمی هستند که در این جعبه وجود دارند تا در صورت بروز حادثه، به سرعت افراد حاضر در محل بتوانند با بهره گیری از آن ها، نسبت به مهار آتش اقدام نمایند.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

 

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی از لحاظ نصب به دو نوع دیواری و محوطه ای تقسیم بندی می شوند؛ نوع دیواری در دو حالت روکار یا توکار امکان نصب دارد و جعبه آتش نشانی محوطه ای در دو مدل ایستاده یا پایه دار عرضه می شود. فارق از این مسئله، جعبه های آتش نشانی بر اساس کاربرد نیز در دو نوع نگهدارنده کپسول آتش نشانی و نگهدارنده قرقره شیلنگ آتش نشانی تقسیم بندی می شوند. چنانچه جعبه آتش نشانی مجهز به قرقره شیلنگ باشد بر اساس نوع شیلنگ موجود، به دو دسته فایرباکس یا هوزریل تفکیک می شود. در جعبه آتش نشانی فایرباکس، شیلنگ برزنتی فقط به دور قرقره پیچیده شده است و به جایی اتصال ندارد که برای استفاده از آن، بایستی نازل شیلنگ آتش نشانی را به شیر مخصوص موجود در جعبه آتش نشانی متصل کرد. اما در جعبه آتش نشانی هوزریل hosereel، شیلنگ ها از طریق یک سیستم فلزی موجود در وسط قرقره به آب متصل است و نیاز به نصب نازل و اتصال ان به شیر نیست. از نظر ظاهری نیز جعبه های آتش نشانی در انواع مدل های تک درب، دو درب، یک طبقه و دو طبقه از جنس های فایبرگلاس یا استیل موجود هستند که بنابر تمایل خود می توانید نسبت به خرید اقدام نمایید.

 

آتش نشانی - مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

  1. ابتدا کیفیت بدنه جعبه آتش نشانی را مورد بررسی قرار دهید تا از ضخامت و استحکام مناسبی برخوردار باشد.
  2. به محلی که قرار است جعبه نصب شود توجه نمایید تا تعداد، ابعاد و نوع را مورد بررسی قرار دهید. اگر در محل مورد نظر شما امکان آتش سوزی زیاد است بنابراین کامل ترین نوع جعبه آتش نشانی را انتخاب نمایید تا پاسخگوی نیاز شما باشد.
  3. به کیفیت تجهیزات ایمنی موجود در جعبه توجه کافی داشته باشید؛ جنس قرقره، جنس شیلنگ و استانداردکپسول آتش نشانی را به دقت بررسی نمایید.
  4. هنگام نصب جعبه آتش نشانی به دقت شرایط را مورد ارزیابی قرار دهید تا این فرآیند بدون خطا انجام پذیرد.
حتما بخوانید:  کاربرد کپسول آتش نشانی co2

 

 

سخن پایانی

از گذشته تاکنون آتش سوزی از جمله مواردی بوده است که سلامت و امنیت انسان ها را مورد تهدید قرار داده است. بشر همواره در تلاش است تا برای مواجهه با آن، تمهیداتی لازم را اجرایی نماید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات آتش نشانی نیز ارتقا یافته اند تا با تامین امنیت و جلوگیری از آسیب های ناشی از آتش سوزی سبب آسودگی خاطر شوند. در همین راستا، حضور تجهیزاتی همچون جعبه آتش نشانی به عنوان یکی از المان های مهم پیش از اتمام کار ساخت ساختمان ها، اهمیت این مسئله را بیش از پیش روشن می کند. هنگام خرید و انتخاب فایرباکس مناسب، نکاتی را توصیه می شود مدنظر قرار دهید که در این مقاله بدان اشاره کردیم؛ امیدواریم از مطالعه این مطلب کاربردی لذت برده باشید.

 

بازگشت به لیست

۱ نظر در “مهم ترین نکات در انتخاب جعبه آتش نشانی

  1. Greetings! Very useful advice in this particular article! Its the little changes that will make the biggest changes. Thanks for sharing!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *