توصیه های آتش نشانی

آشنایی با لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها

آشنایی با لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها

تجهیزات آتش نشانی شامل چیست و چه کاربردی دارند ؟

یکی از خطراتی که تقریباً در هر محیطی ممکن است رخ دهد آتش سوزی است. رعایت موارد احتیاطی و داشتن تجهیزات آتش نشانی می تواند افراد را از تلفات قابل توجه در هنگام آتش سوزی نجات دهد. به وسیله تجهیزات لازم آتش نشانی می توان از آتش سوزی های کوچک و بدتر شدن این وضعیت جلوگیری کرد. در این مقاله شما را با انواع این تجهیزات مانند کپسول آتش نشانی، لباس عملیاتی آتش نشانی، گاز سنج و … آشنا می کنیم. همراه ما باشید.

ضرورت داشتن تجهیزات آتش نشانی

هنگامی که به تجهیزات آتش نشانی که باید در هر ساختمان وجود داشته باشد توجه کافی نشود، آتشی که با یک جرقه کوچک شروع می گردد ممکن است با عوامل خارجی رشد کند و به ساختمان های اطراف گسترش یابد. در چنین مواردی، داشتن حداقل تجهیزات اولیه آتش نشانی برای واکنش اضطراری از اهمیت بالایی برخوردار است.

از چه نوع تجهیزاتی در هنگام آتش سوزی استفاده می شود؟

انواع تجهیزات آتش نشانی وجود دارد که باید در برابر موقعیت های احتمالی آتش سوزی در دسترس باشند. این وسایل به دلیل ویژگی های کاربریشان باید در مکان قابل دسترس کاربران نگهداری شوند. با استفاده از این تجهیزات، گاهی اوقات می توانید از آتش سوزی قبل از بزرگ شدن جلوگیری کنید. در ابتدای این تجهیزات کپسول های آتش نشانی قرار دارند. استفاده از کپسول های آتش نشانی سخت نیست و موثرترین تجهیزات در اطفای حریق های کوچک هستند.
به غیر از این تجهیزات، شیلنگ های اطفای حریق نیز وجود دارد. کابینت آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که در یک ساختمان یافت می شود. بسیار مهم است که این کابینت ها را بتوان در دسترس مواد مرتبط با آتش نگهداری و نصب کرد. لباس عملیاتی آتش نشانی و گاز سنج نیز نقش بسزایی در پیشگیری از گسترش آتش دارند. در ادامه با این تجهیزات آتش نشانی بیشتر آشنا می شوید.

کپسول های آتش نشانی

یک از این تجهیزات آتش نشانی که برای استفاده دستی طراحی شده و کاربردهای گسترده ای دارد، عموماً شامل انواع خاموش کننده پودر شیمیایی خشک، کپسول آتش نشانی فوم دار، کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن و محصولات ویژه ضد زنگ می شود. از کپسول های آتش نشانی که دارای فشار سنج هستند و باید در فواصل زمانی معین بررسی شوند، برای جلوگیری از رشد و گسترش آتش در حریق های کوچک استفاده می گردد. با توجه به نوع آتش سوزی، از موثرترین مواد خاموش کننده شامل پودرهای شیمیایی خشک، خاموش کننده های کف و گاز Co2 با دقت استفاده می شود.

کابینت آتش نشانی

از دیگر تجهیزات آتش نشانی می توان به انواع کابینت آتش نشانی اشاره کرد. کابینت های آتش نشانی که در سهل الوصول ترین مکان ها برای استفاده در مواقع آتش سوزی نصب شده و برای محتویات مختلف تولید می شوند، به دو گروه اصلی سیستم خشک و سیستم آبی تقسیم می گردند. علاوه بر اینها، می توان از کابینت های آتش نشانی تزئینی مطابق با معماری داخلی ساختمان استفاده کرد. کابینت های آتش نشانی که می توانند حاوی دریچه های آتش نشانی و همچنین سایر تجهیزات ایمنی آتش نشانی باشند، تا زمانی که به طور منظم از مواد با کیفیت تولید شده باشند، برای مادام العمر استفاده می شوند.

pic 4 - آشنایی با لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها

معرفی انواع تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق

قرقره شیلنگ آتش نشانی

در شرایط آتش سوزی که سرعت بسیار مهم است، قرقره های شلنگ آتش نشانی با عملکرد و توانایی بیشتر در چرخش انعطاف پذیر در محور خود، در زمان اطفای حریق صرفه جویی می کند. قرقره های شلنگ آتش نشانی از تجهیزات آتش نشانی تولید شده از مواد با کیفیت محسوب می گردد.
قرقره ها که از نظر دوام و کیفیت می توانند برای سالیان متمادی مورد استفاده قرار گیرند و در وسایل نقلیه اطفاء حریق دستی و قابل حمل به راحتی قابل استفاده باشند، در فرارهای آتش نیز کاربرد دارند. سرویس و نگهداری از قرقره ها در برابر چسبیدن شیلنگ های آتش نشانی به مرور زمان ضروری است. همانند همه تجهیزات آتش نشانی مثل لباس عملیاتی آتش نشانی و گاز سنج، قرقره ها هم نیاز به نگهداری دارند.

حتما بخوانید:  استانداردهای لباس آتش نشانی ویژگی های مهم

شیلنگ های کپسول آتش نشانی

شیلنگ های اطفای حریق که امکان نزدیک شدن هرچه بیشتر به نقطه شروع حریق را از وسایل نقلیه آتش نشانی و منابع کپسول آتش نشان می دهد، با فاصله 30 متری خود بزرگ ترین یاور تیم های اطفای حریق هستند. این تجهیزات آتش نشانی باید از مواد مرغوب تولید شوند، نشتی نداشته باشند، گیره آن باید بادوام بوده و به همراه دریچه و قرقره ساختاری محکم داشته باشد. نازل آن را می توان با توجه به نوع و حساسیت منطقه و ماده ای که باید خاموش شود انتخاب کرد. شیلنگ های آتش نشانی، لباس عملیاتی آتش نشانی و انواع گاز سنج با کیفیت ترین مختلف در بازار موجود هستند.

شیر آتش نشانی

شیر آتش نشانی که امکان استفاده از منبع آب را برای اهداف اطفاء حریق نزدیک به مناطق پرخطر فراهم می کند، یکی از نزدیک ترین و زنده ترین تجهیزات آتش نشانی است. شیرهای آتش نشانی که در فضای باز در مناطقی که خطر آتش سوزی زیاد بوده و محل از قبل توسط اکیپ های آتش نشانی مشخص است نصب می شوند، برای تامین آب نامحدود سریع در صورت خطر احتمالی آتش سوزی استفاده می گردند. این نوع تجهیزات دارای بیش از یک خروجی بوده و هر خروجی می تواند به طور همزمان به منظور اطفای حریق عمل کند. باید به گونه ای نصب گردد که فشار 700 کیلو پاسکال آب را تحمل کند و دبی آب در فواصل زمانی معین توسط کارشناسان بررسی شود.

درب های ضد حریق آتش نشانی

یکی دیگر از تجهیزات آتش نشانی درب های ضد حریق آتش نشانی است. درب های ضد حریق که محل قرارگیری آنها با تابلوهایی که خروجی از داخل ساختمان را نوشته شده است، به گونه ای ساخته شده اند که دمای خاصی را تحمل نمایند. این درب ها به گونه ای نصب می شوند که از خروج دود به سمت پشت جلوگیری کنند. بسته به نوع ساختمان ممکن است بیش از یک درب ضد حریق وجود داشته باشد. به منظور تکمیل تخلیه به صورت سالم، محل قرارگیری ساختمان با توجه به ساختار معماری آن توسط کارشناسان تعیین می شود. دقت کنید که درب های آتش نشانی هرگز نباید قفل شوند.

حتما بخوانید:  کاربرد کپسول آتش نشانی چیست؟

پله فرار؛ راه فرار هنگام آتش سوزی

نردبان آتش نشانی از دیگر تجهیزات آتش نشانی به شمار می رود که در قسمت بیرونی ساختمان نصب شده و دسترسی آسان را در مواقع آتش سوزی فراهم می کند. این پله ها از فلزات غیر قابل اشتعال ساخته شده اند. حتی تعداد پله ها و ارتفاع آنها در پله های آتش نشانی با استانداردهای مشخص مهم است. نردبان های آتش نشانی که عملکرد آنها در زمینه ایمنی شغلی بررسی شده، باید به طور مرتب نگهداری گردند. در ساختاری نصب شوند که امکان پایین آمدن آسان از دری که به راحتی قابل دسترسی است را داشته باشد و باید در عرضی ساخته شود که افراد به یکدیگر آسیب نرسانند. یکی از معدود سازه هایی که باید در بازرسی ساختمان های جدید گنجانده شود، پله های آتش نشانی است.

تقویت کننده های فشار آب

تقویت کننده های آتش نشانی که فشار آب را در شبکه شهری و یا در مخزن با فشار خاصی افزایش می دهند، در ساختمان های بزرگ و مرتفع بسیار کاربرد دارند که امکان استفاده بهینه از آنها را به خصوص در آتش سوزی ها فراهم می کنند. بسته به ساختار ساختمان، می توان با اضافه کردن بیش از یک پمپ، قدرت آب را افزایش داد. تقویت کننده های فشار آتش نشانی خدمات با کیفیتی را در سه مرحله مختلف ارائه می دهند؛ طراحی، نصب و نگهداری.

لباس عملیاتی آتش نشانی

در بین مشاغلی که به دلیل ایمنی شغلی مجبور به پوشیدن لباس آتش نشانی هستند، آتش نشانان در رتبه اول قرار دارند. لباس عملیاتی آتش نشانی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی به شمار رفته که به دلایل ایمنی شغلی باید توسط آتش نشان ها پوشیده گردد. این لباس ها محصولاتی هستند که می توانند توسط بسیاری از شرکت های نساجی مختلف تولید شوند.
لباس عملیاتی آتش نشانی مطابق با کلیه مقررات، از با کیفیت ترین مواد و به روشی فوق العاده بادوام تولید می شود. در تولید لباس دقت می گردد تا از موادی استفاده شود که به سلامت انسان آسیبی نرساند. شرکت های سازنده از سالم ترین و مطمئن ترین مواد برای جلوگیری از خطرات جانی در تولید این لباس ها استفاده می کنند.
اگر ویژگی های لباس عملیاتی آتش نشانی را فهرست کنیم، قطعات مهم زیادی مانند مواد پارچه ای غیر قابل اشتعال، کلاه ایمنی آتش نشانی، چکمه های آتش نشانی وجود دارد. می توان گفت آتش نشانان از جمله گروه های شغلی هستند که بیشترین نیاز را به ایمنی شغلی دارند. لباس ها و موادی که برای ساخت این لباس ها تولید می گردد هیچ مشکل منفی برای سلامتی ایجاد نکرده و با پارچه های مرغوب تولید می شوند. قسمت های مختلف این تجهیزات آتش نشانی شامل موارد زیر می شود؛
لایه بیرونی- این لایه که مستقیماً در معرض شعله و حرارت است، در برابر سوختن مقاومت می کند. همچنین از لایه های داخلی مقاوم در برابر پاره شدن، سوراخ شدن، پاشیدن مایعات و ساییدگی محافظت می نماید. علاوه بر این خاصیت دفع آب و شیمیایی لایه بیرونی از عبور به لایه های داخلی جلوگیری می کند.
سد رطوبتی- این سد اجازه ورود آب از بیرون را نمی دهد؛ اما اجازه می دهد تا بخار و عرق تشکیل شده در داخل از بدن دور شود.
سد حرارتی- طوری طراحی شده است که حداکثر فضای هوا را در ساختار خود داشته باشد. این لایه که ساختار بسیار سبکی دارد به آستر داخلی دوخته می شود.
آستر داخلی- پارچه ای سبک است که امکان استفاده راحت را بدون آسیب رساندن به ویژگی مقاومت در برابر شعله فراهم کرده و به مانع گرما می چسبد.
نوارهای بازتابنده – نوارهای انعکاسی دید روز و شب را برای کاربران فراهم کرده و باعث می شود در محیط کار مورد توجه قرار گیرند. در صورتی که لباس مطابق استاندارد باشد، قطعات بازتابنده این نوارها نباید کمتر از 0.13 متر مربع در هر لباس باشد. مساحت قسمت های فلورسنت (زرد یا قرمز) در هر لباس نباید کمتر از 0.2 متر مربع باشد.

pic 1 - آشنایی با لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها

خرید و قیمت تجهیزات و ادوات آتش نشانی

هدف استفاده از لباس عملیاتی آتش نشانی

هدف اصلی لباس عملیاتی آتش نشانی محافظت از پوشنده در برابر گرماست. این حفاظت با استفاده از لایه های مقاوم در برابر دمای بالا و خشک نگه داشتن آتش نشان ایجاد می شود. شرکت استاندارد حداقل محدودیت ‌های مقاومتی را که لباس آتش نشان باید با توجه به انواع گرما نشان دهد تعیین کرده است. این تجهیزات آتش نشانی با توجه به فاکتورهای حفاظتی لباس در دو دسته لباس های سطح 1 و 2 دسته بندی می شوند. لباس های سطح 2 بهترین محافظت را ارائه می دهند.

حتما بخوانید:  معرفی انواع ایستگاه های آتش نشانی

گاز سنج آتش نشانی

یکی دیگر از انواع تجهیزات آتش نشانی، گاز سنج است. این وسایل ارگونومیک و قابل حمل و نقل به صورت چند حالته بوده و برای سنجش گازهای محیط استفاده می گردد. انواع مختلفی از تجهیزات در بازار وجود دارند که می توانند گازهای سمی و قابل انفجار را اندازه گیری کنند.

ویژگی های مهم گاز سنج

  • ضد آب بودن
  • دقت بالا
  • روش کالیبراسیون
  • طراحی فشرده و وزن کم
  • عمر مفید
  • محدوده اندازه گیری
  • نمایش مداوم غلظت گاز
  • مقاومت در برابر عوامل شیمیایی

از دیگر ویژگی های گاز سنج آتش نشانی داشتن سنسور motion alert برای مواقعی که کاربر 30 ثانیه بی حرکت باشد و سنسور Instant alert در مواقع ضروری برای اطلاع دادن به دیگران است.

انواع گاز سنج آتش نشانی

انواع گاز سنج آتش نشانی در دو نوع تک سنسوره و 4 سنسوره تولید می شوند. مدل تک سنسوره برای تشخیص گازهای اکسیژن، مونوکسید کربن و سولفید هیدروژن مورد استفاده قرار می گیرد. مدل 4 سنسوره نیز برای 4 گاز اکسیژن، مونوکسید کربن، سولفید هیدروژن، و گازهای قابل اشتعال پایه متان دارای کاربرد است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *